Fantastiskt :)

God morgon!

Nu har jag gjort det igen, varit på semester från bloggen utan att det märks ;)

Denna gång har jag gjort något helt nytt, något spännande, lite läskigt, något otroligt häftigt, fantastiskt och helt otroligt kul! Ett minne för livet och en upplevelse som stärker självförtroendet :) Så vad är det jag har gjort?

Jo, jag och min sambo har seglat över Nordsjön till Inverness i Skottland! Vi seglade med en 65 fots segelbåt tillsammans med tio andra personer. Det var jag och elva killar/män/gubbar!

Nordsjön visade sig från en av sina bästa sidor och vi hade en snäll överfart med sol och vindar runt 6-12 m/s. Helt otroligt för att vara Nordsjön!

Fantastiskt väder, härliga människor och en otrolig naturupplevelse. Snacka om att man lever i nuet! Ute på Nordsjön såg vi en massa stora lastfartyg, oljeplattformar, en vikval, ett tiotal delfiner, en liten uggleliknande fågel som landade i masten, fantastiska solnedgångar och soluppgångar.

Vi körde vaktpass i tre timmar och sedan hade man sex timmar ”ledigt”. Det var spännande med nattpassen som var mellan 24-03 och 03-06.

Matmässigt hade jag och min sambo laddat upp genom att ta med oss 30 (!) kokta ägg och 15 okokta, sex påsar mini-edamerostar, typ 700 gram ekologiska, blötlagda och torrostade blandade nötter, 1 kilo smör och ett antal pannbiffar. Detta skulle vi ha dels som frukost, dels som nödkäk/mellanmål ifall det blev för dåligt väder för matlagning eller ifall maten som lagades ombord inte var så LCHF-aktig.

Innan vi seglade iväg bunkrade vi mat för 12000 kr! Vi kunde anpassa maten rätt bra, så det funkade fint med LCHF även på Nordsjön! :)

Jag avvek något från mina principer och mofflade i mig lite färdiga såser, nötterna var även jordnötter och cashewnötter samt att jag klämde en påse ekologiska torkade fikon. Gött tillsammans med ost, nötter och lite smör. Den lilla energikicken satt fint på nattpassen.

De få matbilder jag tog under resan kommer här tillsammans med några andra bilder :) Lite dålig kvalitet på bilderna, men det beror på att de är tagna med min lilla gamla kompakta digitalkamera, är mobilbilder eller att det var svårt att hålla kameran stilla ;)

2 (1)_S

En av luncherna blev rostbiff med rödbetssallad, lite grönsaker och ekologisk bearnaisesås.

2_S

Här står jag någonstans utanför Skagen och styr 65 fots segelbåten. Riktigt häftigt!

Standardfrukosten: tre kokta ägg, smör, majonnäs och en eller två mini-edamerostar.

Stort lastfartyg i inloppet till Inverness.

Framme i Inverness. Båten närmast i bild är den vi seglade med.

Oskarp bild, men detta var en annan lunch. Lite olika grönsaker, smör, bearnaisesås och färdiglagade köttbullar (åt bara en köttbulle och tyckte de var sjukt äckliga, så det blev ett par ägg istället :))

Den marina i Inverness som vi låg i natt två. Denna låg innanför två av slussarna upp för Caledonian Canal.

Annonser

2 thoughts on “Fantastiskt :)

Lämna gärna en kommentar!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )